Kan een getrouwd iemand uitgezet worden?

Vanochtend hoorde ik van vrienden een verhaal over een Roemeense vrouw die al enkele jaren met een Nederlandse man is getrouwd en ook een verblijfsvergunning heeft. Deze vergunning verloop over een paar weken en nu hadden ze het erover dat zij na die periode illegaal in Nederland was (mede doordat Roemenië het Schengenverdrag niet heeft getekend) en dus uitgezet kan worden. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Een huwelijk is geen reden - niet per definitie - voor een permanente verblijfsvergunning en/of Nederlanderschap.
Een buitenlandse partner krijgt pas na vijf jaar huwelijk een Nederlands paspoort of een permanente verblijfsvergunning, zodat er zeker geen sprake is van even trouwen en dan snel scheiden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit.
Daarnaast zijn er nogal wat regels, die verschillen voor mensen uit EU landen en uit niet_EU landen.
En de regels in Nederland (zoals inkomenseisen) zijn altijd nog strenger dan bijv. in Belgie of Duitsland.

[Daarom is bijv. mijn nichtje die met een man uit Peru getrouwd is, in Belgie gaan wonen]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hallo Jim,

Ik durf het je niet met 100% zekerheid te zeggen, hiervoor kan de man in kwestie het beste gewoon even contact opnemen met het IND.

Er zijn namelijk heel veel verschillende regels voor verschillende landen.
Ze moet gewoon via IND uitzoeken wat er moet gebeuren zodat ze hier kan blijven, aangezien ze getrouwd is met een Nederlander mag dat geen problemen opleveren.
(ik neem wel aan dat ze in Nederland getrouwd zijn en dat hun huwelijk bekend is bij het IND?)

Zelf ben ik getrouwd met een Russische en die heeft haar verblijfsvergunning voor 5 jaar.
Hierna moet ze kiezen:
Nederlandse nationaliteit aannemen óf een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd.

Op het volgende forum kun je ook heel veel vinden:

www.buitenlandsepartner.nl

Toegevoegd na 4 minuten:
PS. Ik meen me wel te herinneren dat we na haar tijdelijke verblijfsvergunning (1 jr) moesten verlengen 3 maanden vóór het afliep. En als die nu al voorbij zijn, dan is het nog belangrijker dat hij zo snel mogelijk het IND belt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een huwlijk is geen beletsel om iemand uit te zetten (evenals kinderen).
Advies: een goede advocaat in de arm nemen (www.prawo.nl), die zowel op de hoogte is van de Nederlandse als de EU-wetten. Het lijkt mij dat de buitenlandse partner voortgezet verblijf aan kan vragen bij de Nederlandse partner. Voldot de Nederlandse partner niet aan de inkomenseisen, dan zou de EU-route een mogelijkheid zijn. Aangezien de buitenlandse partner echter eerder een verblijfsvergunning heeft gekregen, lijkt me dit onnodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
voldot = voldoet